Suntem in plin Post al Craciunului si, pentru aceia dintre voi care au renuntat la produsele de origine animala in aceasta perioada, am pregatit un articol care prezinta alimentele pe care nu avem voie sa le consumam, exceptiile si zilele in care se lasa sec si cateva sugestii de retete pe care le puteti pregati in aceasta perioada, pentru ca mesele dumneavoastra zilnice sa ramana la fel de gustoase.
Postul Craciunului tine 40 de zile, de la 15 noiembrie pana pe 25 decembrie. In aceasta perioada, nu se mananca carne, oua si branza (produse lactate). De asemenea, dupa obiceiurile mai stricte, lunea, miercurea si vinerea se mananca doar bucate fara grasimi si fara alcool, in vreme ce martea si joia este dezlegare la grasimi si alcool. In plus, in fiecare sambata si duminica pana pe 20 decembrie, exclusiv, este dezlegare la grasimi, alcool si peste. De asemenea, se precizeaza ca, daca in zilele de luni, miercuri si vineri se sarbatoreste vreun sfant important, cu cruce neagra in calendar, se pot manca bucate cu grasimi si alcool si, daca sarbatoarea este si mai importanta, marcata cu cruce rosie, se face dezlegare si la peste.

Postul Craciunului este mai bland decat Postul Pastelui, de exemplu, pentru ca este considerat ca aceasta sarbatoare a Craciunului este una de bucurie si postul care o preceda nu trebuie sa fie foarte aspru. De asemenea, sunt scutiti de la a tine post copiii, batranii sau persoanele ce sufera de o boala care nu le permite sa excluda anumite alimente din dieta. In plus, este un lucru stiut ca o simpla abtinere de la anumite alimente nu este de ajuns in perioada Craciunului, iar religia recomanda ca, in aceasta perioada, toti crestinii sa revizuiasca tot ce au facut pana atunci in viata, sa isi ierte apropiatii si sa regrete greselile facute.

Ca istorie, se pare ca primele atestari ale acestui post sunt din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin si episcopul Leon cel Mare la Romei, care a rostit noua cuvantari despre acest post, denumit postul din luna a zecea. In acea vreme, totusi, crestinii nu posteau in acelasi fel: unii tineau post timp de sapte zile, altii, timp de sase saptamani. In 1166, sinodul local din Constantinopol a uniformizat durata postului, hotarand ca toti credinciosii sa posteasca timp de 40 de zile, incepand din 15 noiembrie. Sub aceasta forma tinem postul si in zilele de astazi.

Si, pentru ca foarte des, in perioada Postului de Craciun, ramanem in pana de inspiratie privitor la retetele pe care le putem pregati, Gustos.ro v-a pregatit o carte de retete de post, de unde va puteti inspira pentru ca mesele dumneavoastra zilnice sa ramana la fel de gustoase si in aceste zile. Cartea de bucate este disponibila persoanelor care isi inscriu adresa de e-mail si numele in pagina aceasta. In plus, aceste persoane vor fi primele care vor afla totul despre surpriza cea mare pe care o pregateste Gustos.ro pentru voi.

Voi ce gatiti in perioada Postului?

Recomandari electrocasnice

TRANSPORT GRATUIT
pentru comenzi mai mari de 100 de lei
PLATA IN RATE FARA DOBANDA
pana la 12 rate

  • 13 comentarii
  • Fara foto
  • constanta proca

    constanta proca (Chef de cuisine) , 05 iunie 2010

    Multumim pentru sfaturi !

  • burdulea maria elena

    burdulea maria elena (Chef de cuisine) , 03 mai 2010

    Este bine sa avem o sursa de ispiratie si pt retetele de post, oricum, intotdeuna dintro sursa de inspiratie apar o multitudine de retetet noi. Unele gospodine stiu sa transforme retetele de baza si sa creeze altele la fel de delicioase.

  • cely snijec

    Cely Snijec (Chef de cuisine) , 02 februarie 2010

    Ne apropiem de Postul Pastelui,chiar incep sa-mi revizuiesc retetele de post.Sunt foarte multe si foarte gustoase.Posturile sunt benefice pentru sanatatea noastra fizica, dar si sufleteasca.

  • dicarmencitta1957

    dicarmencitta1957 (Chef de cuisine) , 05 ianuarie 2010

    Foarte utile sfaturile.Ar trebui sa ne rezumam doar la legume si fructe,fara niciun pic de carne.

  • valentina ionita

    valentina ionita (Chef de cuisine) , 19 aprilie 2009

    Interesante si utile sfaturile dvs. Personal ,ma axez pe supe,supe-creme ,ciorbe din legume si zarzavaturi,musaca de legume,salata cruditati,salata vinete,pizza,spaghete,prajituri de post,preparate din ciuperci. Imaginatie sa avem in bucatarie ca ies o multime de retete extraordinare.Numai cine nu vrea sa tina post spune ca nu are ce manca in perioada posturilor.

  • Cristina Oprica

    Cristina Oprica (Chef de cuisine) , 28 noiembrie 2008

    Si ca sa fie masa completa, va propun si un desert rapid de post. Va trebuie doar zahar vanilat, miez de nuca si o banana sau doua (depinde de cantitatea dorita). Caramelizati putin zahar vanilat si presarati miez de nuca taiat bucatele. Scoateti pe o farfurioara si puneti in locul nucilor rondele de banana. Tavaliti-le in caramelul ramas si flambati cu putin coniac. Asezati feliutele de banana in boluri si garnisiti cu miezul de nuca (trebuie mai intai sfaramat pentru ca s-a intarit caramelul). Atentie: e foarte hranitor, dar contine si multe calorii! Pentru dupa post, se poate servi cu inghetata si/sau frisca. Pofta buna!

  • Cristina Oprica

    Cristina Oprica (Chef de cuisine) , 28 noiembrie 2008

    Bine v-am regasit. Cineva isi dorea retete cu peste si are dreptate. Pentru ca e iarna si pentru ca suntem in post, e bine sa profitam de ocaziile oferite de dezlegarile la peste. Alegeti fileuri sau medalioane de peste proaspat (de preferat peste de apa sarata). Bucatile de peste se spala si se scurg de apa. Se condimenteaza cu sare, piper, usturoi si pulbere de marar uscat. Se ung cu suc proaspat de lamaie si cu ulei de masline si se lasa circa un sfert de ora sa \"traga\" aroma. Intre timp, incingeti gratrul pe plita si il stropiti cu putin ulei. Asezati bucatile pe gratar si lasati-le doar cat sa prinda putina crusta. Le intoarceti, turnati peste ele uleiul cu suc de lamaie ramas si puneti gratarul cu totul in cuptorul incins in prealabil. E gata in 15-20 de minute. Ca garnitura, va propun un mix de legume sotate (sunt zeci de variante in magazine) preparate in tigaia stropita cu foarte putin ulei si condimentate cu ghimbir, pier, un praf de sare sau orice alta varianta dupa gust. Pofta buna!

  • Fara foto

    mihai luchian (Bucatar) , 23 noiembrie 2008

    O alta reteta de post este \"Pilful Sarbesc\" sau ca pe la noi, Pilaf cu legume. Trei cepe medii, doi morcovi potriviti, un pastarnac, un ardei capia, un ardei gras, un gogosar, doua rosii si o cutie de cuperci(de preferat taiate). Incep prin a curata si toca legumele, pun la calit ceapa la foc potrivit, cand aceasta incepe sa luceasca, adaug morcovul si pastarnacul(necesita mai mult timp pana se patrund), apoi adaug ardeii si gogosarul. Intre timp pun la fiert intr-un ibric un pic de apa pentru a opari rosiile in vederea scoaterii cojilor(nu prea dau bine in pilaf)le toc si le tin pregatite pentru pilaf. La amestecul nostru adaug si ciupercile(eu scurg zeama din cutie, dar nu o arunc) si optional o lingura de \"Secretul gustului 10 legume\". Dupa ce incep sa fiarba ciupercile, adaug rosiile pregatite ca mai sus, las sa inceapa sa fiarba, apoi adaug o cana de apa(aici merge adaugata zeama ciupercilor) pentru a forma un sos. Intre timp iau o cana de orez il spal in mai multe ape si-l adaug peste sosul nostru, las sa inceapa sa fiarba, apoi pun patru cani de apa si las pana da in clocot. Pornesc cuptorul la temperatura medie si in clipa cand pilaful nostru fierbe il transfer in cuptor pentru cca 1/2 ora(nu definitiv, din cand in cand trebuie amestecat). Cand pilaful ajunge aproape la densitatea pe care o dorim(unora le place mai apos, altora nu), potrivim de sare si-l asam sa ajunga la consistenta finala. Ornam cu un pic de patrunjel si fie oprim cuptorul si lasam oala inauntru ca orezul sa prinda crusta, fie putem sa-l servim. Pofta buna!

  • Cristina Oprica

    Cristina Oprica (Chef de cuisine) , 21 noiembrie 2008

    Reteta mea preferata in post este destul de flexibila, dar foarte sanatoasa (lintea e bogata in Omega 3 si 6), iar mie imi place tare mult. E o supa de linte rosie pe care o poate pregati oricine fara multa bataie de cap. Se ia o cana de linte rosie, se spala in cateva ape si se lasa la muiat pana a doua zi. Se spala din nou si se pune la fiert cca 2 ore la foc mic. Luati spuma, adaugati zarzavat tocat (morcov, albitura, ardei gras, ceapa... ce va place). Puteti adauga si o lingura de ulei de masline Cand a fiert si zarzavatul, mai puneti niste rosii pasate cu furculita sau suc de rosii si aromati dupa gust (usturoi, verdeata etc). Potriviti din sare si POFTA BUNA!

  • Fara foto

    Toncean Doina-Sidonia, 21 noiembrie 2008

    Minunat articolul vostru...minunat !!! Si pentru ca ati spus ca este indicat sa se consume 150 g carne, la citeva zile si pentru ca sunt multe zile cu dezlegare la peste, ar fi recomandat sa ne dati si niste retete din acestea... Ce ziceti ???

  • Fara foto

    carla_voda, 20 noiembrie 2008

    Eu gatesc tot felul de lucruri pe care le gatesc si cand nu este post dar caut sa gasesc inlocuitori pentru alimentele ce nu se mananca. Este foarte buna si soia dar pot sa fac si mancaruri din alte legume foarte bune. Imi place mult sa gatesc de post pentru ca devin creativa.

  • Fara foto

    crina_marcu, 20 noiembrie 2008

    In timpul postului trebuie sa ne abtinem nu doar de la anumite mancaruri (si daca ne dam seama ca am mancat ceva ce nu trebuia atunci sigur nu e o problema atat de mare) ci sa ne curatam si sufleteste.

  • Fara foto

    eva_maria, 20 noiembrie 2008

    Sfaturi foarte bune, am downloadat si cartea si desi nu tin post am gasit cateva retete foarte bune chiar si pentru o cura.