Burgerul este, fara doar si poate, emblema conceptului de fast-food american. Il gasim in intreaga lume, in diverse variante, iar de ceva vreme a patruns si pe piata din Romania, in restaurante propriu-zise, nu doar in lanturi consacrate de fast-food. Incepand din aceasta vara, un tanar originar din Pitesti, Alexandru Manole a dus burgerul la un alt nivel in tara noastra. Mai precis, il serveste dupa o reteta autentica, intr-o rulota pe care a numit-o sugestiv “BurgerVan”.
 

Alex a adoptat ideea deschiderii unui food truck dupa ce s-a intors din Londra. “Anul trecut am stat cateva luni in Anglia, pentru mai multe interviuri. In acea perioada, am mers pe la foarte multe festivaluri, unde fiecare vine cu propriile retete de mancare, cu creatiile lui si le vinde in rulota. Tot acolo am luat contact si cu food truck-urile“, spune Alex. “Ulterior, ca freelancer, m-am plimbat prin Paris si Berlin, unde am avut din nou contact cu mancarurile si in special cu burgerii”, adauga el.
 
Nu a durat mult pana ca Alex sa puna in aplicare conceptul de food truck si in Romania. In noiembrie 2013, ideea incepea sa prinda contur. “Schitasem pe foaie un logo, o idee, dar nu a fost nimic concret. Dupa aceea, s-a intamplat sa gasesc o masina care a apartinut lantului MIC.ro. Iar daca tot am achizitionat-o, mi-am zis ca vreau sa merg inainte, pe ideea de food truck”, marturiseste Alex.

 
Despre legislatie si street food
 
Tanarul antreprenor ne marturiseste ca investitia initiala s-a ridicat undeva la 25.000 de euro, dar ca cea mai grea parte a debutului a fost legata de legislatie:  “Este pacat ca in Romania nu iti sunt puse la dispozitie informatiile necesare deschiderii primei afaceri. Unui debutant ii este destul de greu sa se prinda de toate lucrurile. De exemplu, acum exista aceste SRL-D-uri, societatile cu raspundere limitata debutante, pentru care toate costurile de inregistrare sunt gratis. Cand m-am dus sa-mi deschid firma, doamna de la ghiseu nu mi-a spus acest lucru si mi-a luat bani. Fiind in necunostinta de cauza, i-am platit”.

Dar BurgerVan-ul a reusit sa treaca peste hopuri si a intrat pe drumul normal. Dupa ce a fost modificat la exterior si dotat cu toata aparatura necesara, rulota cu burgeri a fost vazuta pentru prima data la Street Delivery, un eveniment dedicat artei urbane din Bucuresti, desi conceptul era deja anuntat pe retelele de socializare. Se intampla pe 14 iunie. “A fost destul de haotic, pentru ca eram la inceput. Am ajuns la 2 noaptea cu masina in Bucuresti si am facut aprovizionarea. Din cate imi amintesc, nici nu a fost prea multa lume sambata, in prima zi, dar burgerii au prins mai bine duminica”, rememoreaza Alex.
 
In perioada care a urmat, rulota a fost mai tot timpul pe drumuri. BurgerVan-ul a dobandit popularitate in serile in care a poposit in fata clubului Control sau in gradina Institutului Francez, unde se afla barul Chez Elvire. In aceasta vara, burgerii au ajuns si la festivaluri precum Backyard Weekend sau Summer Well, iar cea mai recenta aparitie a fost la Creative 'Est din Gradina Botanica din Bucuresti. Practic, BurgerVan-ul este tot timpul in miscare.

Alex Manole ne-a dat mai multe detalii despre cum este vazut fenomenul de street food, sau mancare urbana, cum ii place lui sa spuna, in tara noastra. “Street food-ul nu este deloc incurajat la noi. Primaria te obliga sa iti iei un loc inchiriat, iar foarte multi prefera sa ramana in piete si nici nu isi promoveaza un brand. Sunt multi care au tonete de mancare, dar sunt ne-branduite.  Din acest punct de vedere, legea inca este un obstacol. Practic, daca ar fi sa parchezi pe strada, ar trebui ca fiecare loc sa fie inchiriat. De aceea preferam, momentan, sa mergem la evenimente si sa fim invitati de cluburi sau de terase pe spatiile lor”, spune el. 
 
Ce face diferenta?
 
Ce e special la burgerii de la BurgerVan? In primul rand, sunt facuti “smashed” (n.r. - striviti). Practic, burgerul ajunge pe plita sub forma unei chiftele si este aplatizat cu ajutorul unei spatule. Tehnica este folosita pentru a conferi burgerului o crusta aparte. “La prima vedere, oamenii pot spune ca burgerii nostri sunt arsi. Este vorba de aceasta crusta de proteine arse. Se poate face si la friptura, daca o intorci de mai multe ori. Se numeste reactia Maillard”, spune Alex.



Iar daca tot vorbim despre carne, carnea de la BurgerVan este 100% din vita, fie din pulpa sau antricot. Ea este tocata si servita in aceeasi zi. “Carnea tocata, daca vrei sa o mentii proaspata, tine cam 48 de ore, conform standardelor UE si 54 ore in afara limitelor legii. Am vazut ca se baga sarea in ea pentru ca tine mai mult, dar atunci burgerul nu mai e burger. Cand bagi sare in carne, proteinele incep sa se imbine intre ele, sa se relaxeze, iar burgerul devine doar o masa de carne coagulata, o chiftea mai mare. Probabil ca de aceea romanii, fiind obisnuiti cu chiftelele si carnatii, se gandesc si la burger ca fiind o chiftea mai mare”, spune Alex.
 
Despre chifle, Alex ne spune ca sunt cumparate de la furnizori. In rulota, ele sunt rumenite inainte ca burgerii sa fie asamblati. “Am incercat sa facem noi chiflele. Putem face acest lucru, dar este destul de dificil. Daca avem, de exemplu, un event mare, unde vindem 600 de burgeri per weekend, nu ne putem misca rapid, ca intr-o brutarie. De aceea preferam sa le cumparam”, precizeaza tanarul antreprenor.

Iar pentru ca burgerii merg mai bine langa o portie de cartofi prajiti, BurgerVan-ul ofera si astfel de produse. “De regula, la evenimente folosim cartofi congelati, iar lumea ne intreaba de ce. Daca ar fi sa folosim cartofi normal, ar trebui sa ii prajim la temperaturi diferite. Intai ar trebui sa se faca in interior si dupa in exterior, ca sa fie moi. In plus, daca toata lumea cere cartofi, trebuie sa ii faci pe banda rulanta, cum s-ar spune. Incercam totusi sa compensam cu sosul de branza Cheddar si jalapenos, pe care-l servim cu cartofii. Cu exceptia chiflelor si a cartofilor, toate celelalte ingrediente sunt proaspete, iar sosurile sunt facute de noi”, precizeaza Alex Manole. 

Fondatorul BurgerVan ne spune ca a avut confirmarea ca burgerii sai sunt de inalta calitate in momentul in care acestia au fost gustati de Florin Dumitrescu. “Am avut ocazia sa-i gatesc lui Florin Dumitrescu chiar la Tapo, restaurantul la care el este executive chef. A fost foarte incantat ca poate manca un burger ca la mama lui, mai sloppy, ne spune Alex.

Cei sase fantastici
 
In momentul de fata, din meniul BurgerVan-ului fac parte sase burgeri. Conform spuselor lui Alex, cei mai populari sunt Royal with Cheese si Honest Burger. Asa cum ii spune si numele, Honest-ul este un burger “cinstit”, simplu, insotit de salata creata, rosii, castraveti murati si branza cheddar. Fratele lui ceva mai mare, Royalul, are salata iceberg in loc de salata creata si vine cu doua felii de bacon in plus. Ambii burgeri contin si sos 1000 Islands (1000 de insule), pe baza de maioneza. 

 
PBJ Time si Tree Hugger sunt burgerii mai “non-conformisti” din meniul BurgerVan-ului. Primul vine cu topping-uri de unt de arahide dulce-sarat si cu gem dulce-acrisor. Li se alatura castravetii murati si baconul. “Cei care il incearca se indragostesc de el”, spune Alex Manole. Cat despre Tree Hugger, este alegerea preferata a lacto-vegetarienilor. Fara pic de carne, Tree Hugger-ul contine branza halloumi, vanata rumenita in unt, rosii, salata si pesto.
 
Despre cel de-al cincilea burger, Alex spune ca “se schimba de la eveniment la eveniment”. In dupa-amiezile de la Chez Elvire, baietii servesc burgerul cu acelasi nume, care contine pasta de broccoli, rosii, carne de vita, blue cheese (n.r. - branza cu mucegai), bacon si ketchup. La fel de special este si Frenchie, cu mustar de dijon, salata iceberg, ceapa rosie, gruyere si dulceata de ceapa murata.
 
In meniul initial era inclus si Cheesy Chestbuster, un burger mai special, care a fost scos ulterior. “Era un burger care avea cascaval in interiorul chiftelei. Era destul de greu de facut, asa ca l-am tinut doar la cateva evenimente”, spune Alex.
 
Intre fast food si restaurant
 
Fondatorul BurgerVan isi descrie afacerea ca facand parte din zona “fast casual”. Ce inseamna mai exact acest lucru? “Fast casual se situeaza undeva intre fast food si restaurant. Exista un timp de asteptare nu tocmai scurt intre comenzi si apare acel <<stat la coada>>, care in afara este perceput ca o modalitate de socializare. Sper ca incet, incet, acest concept sa prinda din ce in ce mai mult si la noi”, precizeaza el.

Planurile de viitor ale lui Alex Manole si ale BurgerVan-ului sau par destul de ambitioase. “As incerca sa fac un fel de ruleta ruseasca cu burgeri. Adica o portie de cinci miniburgeri, dintre care unul sa fie foarte picant, cu un pahar de apa in mijloc. As vrea sa lucrez si pe partea de sosuri. Treptat, imi doresc sa introduc sosurile cu alcool: sosuri cu vin sau un sos ketchup barbeque cu aroma de whiskey. Din pacate, nu prea am foarte mult timp”, ne spune Alex. “In plus, incercam sa ne gasim un loc stabil”, adauga el.
 
Cat timp mai este cald afara, burgerii de la BurgerVan pot fi incercati in fiecare miercuri si joi dupa-amiaza, pe terasa de la Chez Elvire. Asteptam sa ne ziceti cum vi s-au parut. Pofta buna!



Despre Alex Manole...
 
… isi descrie burgerii in cinci cuvinte: “simpli, gustosi, proaspeti, smashed si fast casual”.
… cand iese in oras, ii place sa manance la Primus sau la Biutiful. Desi nu consuma de regula deserturi, a ramas incantat de marul in foietaj cu sos de vanilie si caramel de la Tapo.
… cei mai buni burgeri pe care i-a mancat sunt, in ordine aleatorie, cei de la Shake Shack (Londra), MEATLiquor (Londra) si Blend (Paris).
… ca destinatie culinara recomanda zona Andaluziei (Spania), deoarece este un fan inrait al tapas-urilor.
… ii place sa gateasca fructe de mare, diverse combinatii la cuptor, care sa implice carne de pui, sau steak-uri (antricot la cotlet) la tigaie. Ii plac si supele de legume. Prefera in general mancarurile rapide, dar gustoase.
… nu se declara un fan al ficateilor si al mancarurilor facute cu organe.
… greierii se numara printre cele mai “bizare” mancaruri pe care le-a incercat.
… isi doreste sa demareze un site in care sa le explice antreprenorilor aflati la inceput de drum toti pasii pe care trebuie sa ii urmeze in construirea unei afaceri.

"BurgerVan. Burgeri in regim fast casual" este cel de-al treilea interviu din seria materialelor marca Gustos.ro care promoveaza conceptul de "street food" (mancare stradala) in Romania.
 
Autor: Catalin Cincu

Recomandari electrocasnice

Fierbator Style White

- 17 %
299.99 lei
249.99 lei

Panini Maker

- 12 %
249.99 lei
219.99 lei
TRANSPORT GRATUIT
pentru comenzi mai mari de 100 de lei
PLATA IN RATE FARA DOBANDA
pana la 12 rate

  • 4 comentarii
  • Fara foto
  • Fara foto

    Danaila Ovidiu, 12 septembrie 2014

    Mancat, placut , client fidel:X

  • Fara foto

    Anda Istrate, 12 septembrie 2014

    Povestea burger-ului reinventat de un tanar antreprenor roman... cand ai un vis, trebuie sa-l urmezi, altfel, o va face altul in locul tau. Cam asa este!

  • Fara foto

    Maxx Bubba, 11 septembrie 2014

    Foarte buna initiativa, am fi dorit si altele, dar traim intr-o tara care ucide din fasa ideea de antreprenoriat, cunosc foarte multe persoane care ar gati in rulota aia si alte mancaruri delicioase, dar te izbesti de o legislatie restrictiva, orientata catre bebelusul de client, si mai adaugam la asta si observatia distinsului domn, nimeni nu stie in Romania ce trebuie sa faca inainte si dupa ce deschide afacerea X, este trist si faptul ca 25 de mii de euro este o investitie mare, ar trebui ca toate costurile sa fie mai mici, sa existe preocuparea pentru acest gen de afaceri de nisa, in state sunt milioane de rulote care umbla ca furnicile si aduna bani, isi multumesc clientii, noi avem deocamdata doar una Multumimt

  • Fara foto

    Emilia Stanciu, 10 septembrie 2014

    Inteliget !!! succes an continuare :) bravo,bravo,bravo :) :) :)