Daca ati poposit macar o data pe meleaguri turcesti, stiti ce inseamna un kebab ca la carte. Dar ce va faceti daca, intorsi in tara, vreti sa retraiti, macar pentru cateva clipe, acea atmosfera orientala? In cazul in care sunteti din Bucuresti, lucrurile sunt simple! Nu trebuie decat sa dati o fuga la unul dintre cele trei kebab boutiqe-uri Calif (Selari, Iancului sau Militari) si sa va bucurati de calitatea produselor, a serviciului si a designului.
 

Povestea Calif a inceput in august 2010, cand doi buni prieteni, un brand manager al unei firme distribuitoare de ceasuri si un arhitect de succes, s-au hotarat sa puna bazele unui kebab boutique. Totul a pornit de la o convorbire telefonica, pe vremea cand Radu Tanase, managerul de brand, se afla in Statele Unite ale Americii. Din Romania il suna cel care avea ulterior sa ii devina partener de afaceri, Bogdan Jantea.
 
"Cand am auzit propunerea, am ramas putin blocat. Dar cum sunt o persoana careia ii plac provocarile, am zis ca este timpul sa facem ceva si pentru noi. Trebuia sa mergem mai departe, sa nu mai stam agatati la nesfarsit si de altcineva", ne spune Radu Tanase.
 

Kebab boutique, nu shaormerie!
 
Inca de la inceput, conceptul pe care Bogdan i l-a prezentat lui Radu a fost unul de kebab boutique "Am stabilit de la inceput ca nu este o shaormerie pe care o gasesti la orice colt. Decoratiunile interioare trebuie sa te faca sa crezi ca esti in Istanbul. Toate aceste lucruri te fac sa te simti diferit. Nu mai esti la un fast food, iar dupa ce te integrezi in atmosfera, parca altfel savurezi produsul respectiv. Asa au pornit ideile", declara Radu.
 
Si unde putea sa atraga un astfel de concept daca nu in Centrul Vechi, polul distractiei din Capitala? "A fost prima optiune pentru ca aveam cea mai mare densitate de oameni dispusi sa consume acest produs. Cluburi, bautura, mancare rapida, plus birourile din jur", precizeaza Radu.
 
Experienta din vanzari a lui Radu si faptul ca a lucrat multa vreme cu lucrurile elegante s-a completat perfect cu toate cunostiintele pe care le avea Bogdan in materie de arhitectura si design. Cei doi au demarat o perioada de cercetare, au studiat istoria, au stabilit care sunt lucrurile distinctive si ce inseamna arhitectura orientala. Treptat, lucrurile au inceput sa se aseze.
 
N-a durat mult pana ce primul Califat a vazut lumina zilei. "A fost o chestie destul de spontana", recunoaste Radu Tanase. "Totul s-a derulat foarte rapid. Am dat drumul locatiei din Centrul Vechi si inca de la inceput ne-am dat seama ca nu exista astfel de unitati in Bucuresti, care sa se deoseabeasca prin ceva in acest segment", adauga el.
 
Radu isi aminteste si acum cu placere de prima zi in care a calcat pragul locatiei de pe strada Selari:  "Am intrat in bucatarie si, dupa ce m-a prezentat Bogdan, le-am spus tuturor: <<Din acest moment, cuvantul shaormerie nu mai exista la voi in vocabular, iar aceasta unitate se numeste kebab boutique>>".  

 
Califatul Selari, un debut de succes
 
Vorbind despre inceputurile afacerii, actualul partener al lantului Calif spune ca startul bun a depins de mai multi factori. "Am deschis business-ul in 2010, cand criza luase amploare. Oamenii erau invatati sa ia foarte mult masa la restaurant. Odata cu criza, veniturile au scazut, dar in continuare, oamenii aveau dorinta de a iesi undeva, de a isi lua pranzul in oras. Voiau un loc accesibil ca pret, dar cu servicii foarte bune. Au gasit acest loc la Calif", marturiseste Radu. "Am imbinat designul, arhitectura, confortabilitatea unui restaurant, cu un fast food. A fost combinatia perfecta la momentul respectiv, iar de atunci, consider ca am reusit sa atragem clienti diferiti fata de celelalte fast food-uri, unde as include atat partea de KFC, McDonald's, cat si cea de kebab si shaorma", adauga el.
 
Ca orice antreprenori aflati la inceput de drum, Radu si Bogdan au avut de trecut si peste multe obstacole. "In primul rand, legislatia din Romania pare sa fie conceputa impotriva micilor antreprenori", spune Radu. "Daca maine, TVA-ul ar fi de 9% pentru toata reteaua HORECA, afacerile ar inflori", adauga el.
 
Dar chiar si cu aceste impedimente, Calif a reusit sa isi construiasca un nume pe piata din Bucuresti. Acest lucru se datoreaza, conform spuselor lui Radu, celor trei lucruri esentiale care transforma o afacere intr-un business de succes: serviciile, calitatea si ambientul. "Daca le ai pe toate si stii sa le pui in valoare, din punctul meu de vedere, ai un business castigat", ne spune el.
 
Tocmai aceste lucruri esentiale au dus la extinderea Calif-ului. La doar doi ani dupa ce au pus bazele Califatului Selari, Radu si Bogdan au deschis Califatul Iancului, iar la doi ani dupa acesta a urmat si locatia din Militari.

 
Standardul Calif, unic in Bucuresti
 
L-am rugat pe Radu sa ne zica, mai pe larg, si care sunt elementele culinare care fac Califul un loc unic pe partea de bucatarie orientala. Printre acestea se numara lipia proaspat coapta in locatiile Calif, sosurile naturale (cele de dresing, facute pe baza de iaurt, iar cele de baza, facute din legume coapte), cartofii naturali (Radu recunoaste ca lui nu ii plac in kebab), carnea facuta dupa reteta proprie, inspirata din traditia orientala si salatele fresh. Practic, Calif are si un centru de productie, care asigura constant produse proaspete. Zilnic, din acest centru se fac cate doua-trei livrari in fiecare din cele trei locatii.
 
Drumul catre gustul perfect al bucatelor de la Calif a fost si el pavat cu munca si sacrificii. "La inceput, nimeni nu stia sa faca lipia in casa, asa ca a trebuit sa ne luam bucatari turci. Evident, aducerea lor a implicat niste costuri destul de rificate, asa ca m-am ambitionat foarte tare si am angajat pizzari romani. Am muncit cot la cot cu ei timp de luni bune, pentru a le arata, din ce vazusem, cum se fac lipiile. A fost un prim pas", rememoreaza Radu.
 
La fel au stat lucrurile si la dondurma, celebra inghetata care atrage toate privirile in Centrul Vechi. "Initial, am vrut sa specializam oameni in Turcia dar, din nou, costurile erau foarte mari. Am luat filmulete de pe Youtube, am studiat modul in care vand turcii si am pus in aplicare. In iarna lui 2010 am luat baieti si i-am invatat sa faca acest lucru. Fiecare miscare era repetata de mii de ori", spune Radu.
 
In momentul de fata, Califul se afla pe buzele tuturor bucurestenilor care apreciaza mancarea buna. Radu ne spune ca 95% dintre clientii care trec pragul celor trei Califate sunt oameni educati, care provin dintr-un mediu civilizat. Publicul Calif este alcatuit din foarte multi corporatisti, dar si din hipsteri. Mai mult decat atat, 40% dintre clientii kebab boutique-lui sunt de sex feminin, datorita variantelor sanatoase, produselor vegetariene si light care se regasesc in meniul Calif.
 
Printre cele mai populare produse de la Calif se numara celebrul Dil Kebab, atat in varianta normala, cat si in varianta Maxi, falafelul cu sos de vinete si samburi de rodii, lahmacunul turcesc, dar si ayranul si limonada.

 
Street food cu arome orientale
 
Radu Tanase considera ca mancarea de la Calif se incadreaza la categoria "street food". "Este un fenomen inca la inceput in tara noastra, dar nu este bine inchegat si reprezentat. In primul rand,  nu avem aceasta cultura, de street food. Acest concept este inca perceput putin ciudat la noi. Dar publicul poate fi educat, usor, usor", spune el.
 
"De ce in America iti iei sandvisul si il mananci pe iarba verde? Daca faci asta la noi, vor rade toti de tine. Am inceput sa aplic si eu acest lucru la Califatul din Militari, unde am conceput un spatiu verde pe care poti manca. Mai mult ca sigur, la inceput vor rade multi, dar asa au ras si cand am lansat conceptul de dondurma", adauga Radu.
 
Iar pentru a marsa si mai mult pe ideea de "street food", Radu Tanase ne dezvaluie si cateva proiecte care vor fi implementate la Calif. "Vom incepe sa participam la fel si fel de festivaluri. In acest an vom fi prezenti la Summerwell cu cateva produse Calif. La anul ne propunem sa mergem inclusiv la Street Delivery. Este un loc in care chiar se promoveaza aceasta imagine", precizeaza el.
 
Discutia cu Radu Tanase nu a facut decat sa ne intareasca si mai mult pasiunea pe care o aveam deja pentru mancarea de la Calif. Va recomandam si voua, daca nu ati facut-o pana acum, sa treceti pragul unui Califat si sa va bucurati de gustul intens al falafelului sau al kebab-ului facut din carnea de vita preparata ca in Turcia, dupa care sa va delectati papilele gustative fie cu un ceai, un ayran sau o limonada. Va garantam o experienta senzationala!

 
Despre Radu Tanase
 
... din meniul Calif, recunoaste ca ii plac ayranul cu menta si falafelul. Carnea de vita o mananca intr-un mod traditional, in lipie, doar cu rosie si patrunjel.
 
... in Romania, ii place sa manance la restaurantul Diesel de pe lacul Floreasca. Isi bea cafeaua la Origo, iar din Centrul Vechi, ii place mancarea de la Biutiful.
 
... in afara granitelor tarii, iubeste plaja din Jimbaran (Bali), care se transforma pe timp de noapte intr-un restaurant. Ne spune ca toti micii comercianti isi pun mese pe malul oceanului si iti gatesc cele mai proaspete fructe de mare. Ii place sa incerce fel si fel de mancaruri de pe strazile din Bangkok si adora scoicile preparate la restaurantele Chez Leon din Bruxelles si Paris.
 
... descrie Istanbul si Turcia ca fiind o experienta unica. Ii place sa manance in carciumile localnicilor, ocakbasi si sa se piarda prin faimosul bazar de condimente. Se declara si un fan al bailor turcesti.
 
... printre cele mai bizare mancaruri pe care le-a incercat se numara percebes, fructe de mare care cresc pe stancile Oceanului Atlantic si sunt servite vii, si durianul, un fruct despre care spune ca ori te indragostesti de el, ori il urasti pe viata, cu un gust similar cu al cepei calite, dar cu un miros dezgustator.
 
... printre lucrurile pe care le-ar incerca, in materie de mancare, se numara lacustele.
 
... ii place foarte mult sa calatoreasca si considera ca in vacante trebuie sa experimenteze cat mai multe lucruri traditionale.


"Calif, locul care pune Orientul intr-o lipie" deschide seria materialelor marca Gustos.ro care promoveaza conceptul de "street food" (mancare stradala) in Romania.

Autor: Catalin Cincu
 

Recomandari electrocasnice

Mixer compact cu bol

- 10 %
499.99 lei
449.99 lei
TRANSPORT GRATUIT
pentru comenzi mai mari de 100 de lei
PLATA IN RATE FARA DOBANDA
pana la 12 rate

  • 3 comentarii
  • Fara foto
  • Fara foto

    Nino Iliescu, 11 august 2014

    FABUOS

  • valentina ionita

    valentina ionita (Chef de cuisine) , 08 august 2014

    Felicitari si multa bafta in continuare!

  • Fara foto

    Cristina Militaru, 08 august 2014

    Felicitari ! Este adevarat, ati creat o alternativa sanatoasa a shaormei traditionale. Totusi, fata de primele zile ale lansarii conceptului Calif pot spune ca lucrurile au involuat. Daca acceptati un sfat, desi, asa cum am constatat , pe pielea mea, este greu pentru stafful de la Califul din Iancului, trebuie sa admiteti ca cei care va calca pragul pot avea gusturi diferite. In acest sens, nu cred ca reprezinta un capat de tara pentru profitul dumneavoastra daca, in loc de 1 bucata lamaie la ciorba de linte, livrati 2 bucati. Pe de alta parte, daca chiar reprezinta un cost pe care nu vi-l permiteti, taxati suplimentar 1 bucata lamaie, in cazul in care un client doreste suplimentar acest lucru. Nu avem toti aceleasi gusturi, iar datoria dumneavoastra este sa va asigurati ca suntem, ca si client, multumiti, indifferent daca astazi suntem mai multi sau mai putini. Oricum , pe mine m-ati cam pierdut de client, desi recunosc calitatea produselor. In alta ordine de idei, cred ca ar trebui sa dati mai multa atentie clientilor fata de tigancile cu fuste care va calca pragul, doar pentru a va utiliza toaleta! Nu suntem toti taximetristi sau florarese