In copilarie, indemnul "sa mananci toate legumele" era auzit foarte des si, de obicei, era insotit de proteste infocate. Dar este posibil ca repulsia noastra la ceea ce ar fi trebuit sa fie o mancare delicioasa si atragatoare, sa fi fost datorata unui sir nesfarsit de farfurii umplute cu legume transformate in terci. Nu putem sa dam vina intotdeauna pe bucatar, deoarece fierberea legumelor dincolo de recunoastere era regula pentru generatiile trecute, nu exceptia. Din fericire, astazi s-au schimbat lucrurile.

Cum se prepara legumele astfel incat sa-si pastreze calitatile nutritionale

In copilarie, indemnul "sa mananci toate legumele" era auzit foarte des si, de obicei, era insotit de proteste infocate. Dar este posibil ca repulsia noastra la ceea ce ar fi trebuit sa fie o mancare delicioasa si atragatoare, sa fi fost datorata unui sir nesfarsit de farfurii umplute cu legume transformate in terci. Nu putem sa dam vina intotdeauna pe bucatar, deoarece fierberea legumelor dincolo de recunoastere era regula pentru generatiile trecute, nu exceptia. Din fericire, astazi s-au schimbat lucrurile.

Daca sunt corect folosite, metodele bazate pe incalzirea umeda cum ar fi fierberea (si varietatile sale: fierberea la foc mic si oparirea in apa fierbinte, urmata de clatirea sub un jet de apa rece) ca si fierberea usoara in abur sunt tehnici de baza care pastreaza calitatile nutritive si aroma legumelor.

Fierberea la foc mic este recomandata pentru unele retete unde legumele sunt mai fragile si mai delicate si au nevoie de o gatire blanda. Fasolea uscata si cerealele sunt intodeauna pregatite astfel.

Oparirea consta din introducerea pentru scurt timp in apa clocotita pentru a desface mai usor pielita (rosii), pentru a fixa culoarea si a pastra prospetimea (legumele pentru cruditati), sau pentru o gatire partiala (legumele care urmeaza sa fie calite). Cuptorul cu microunde este de asemenea foarte potrivit pentru legume, deoarece permite gatirea la caldura umeda, care impreuna cu gatirea la abur micsoreaza pierderea de nutrienti solubili in apa.

Atunci cand fierbeti legume, va recomandam sa folositi o oala suficient de mare in care bucatile mici sa poata sa "inoate" cu usurinta, iar bucatile mari sa fie complet scufundate in lichidul de gatire (care nu trebuie sa fie neaparat apa, supa dand legumelor o aroma delicioasa). Gatirea la abur opreste nutrientii si este o alegere buna pentru gatirea rapida a legumelor cum ar fi fasolea pastai, zucchini si dovleceii. Exista vase speciale pentru aceasta metoda, dar puteti improviza, folosind recipiente de aburi perforate puse intr-o cratita.

Inainte de terminarea gatirii se testeaza daca legumele sunt fierte prin inteparea cu varful unui cutit sau gustand. Ca sa obtineti cele mai bune rezultate, bucatile pregatite impreuna ar trebui sa fie de marime asemanatoare. Cand legumele sunt gata, strecurati-le pentru a opri gatirea.

1. Oparirea

Dati in clocot o cantitate mare de apa. Adaugati legumele si gatiti pentru scurt timp. Atunci cand culoarea s-a intensificat si legumele sunt usor crocante si fragede (1-2 minute), scoateti-le din apa intr-o sita. 
   
2. Clatirea pentru oprirea gatirii

Urmatorul pas este clatirea sub un jet de apa rece pentru oprirea gatirii si stabilizarea culorii. Clatiti in asa fel incat toate bucatile sa vina in contact cu apa.
    
3. Fierberea

Puneti apa intr-o cratita mare si fierbeti pana da in clocot, apoi adaugati legumele (unele retete specifica legumele puse in cratita la inceput, apoi adaugarea apei si incalzirea). Reduceti focul pana la o fierbere blanda, daca asa scrie in reteta.
   
4. Strecurarea

De indata ce legumele ajung in starea de gatire dorita, inlaturati cratita de pe foc si strecurati legumele in chiuveta. Serviti sau folositi in reteta imediat, deoarece legumele vor continua sa se gateasca in caldura retinuta. 
   
5. Gatirea la abur

Puteti folosi fie o oala speciala, fie un recipient pentru abur intr-o cratita. Puneti apa, dati-o in clocot, apoi adaugati legumele si acoperiti. Potriviti focul astfel incat fierberea sa fie constanta.
   
6. Cum testati daca legumele sunt bine gatite

Verificati legumele cu cateva minute inainte de momentul in care par gatite. Una dintre cele mai bune metode este inteparea cu varful de cutit. Cand cutitul intra usor in leguma, aceasta este gata.

Pofta buna!

Recomandari electrocasnice

Panini Maker Large

- 23 %
389.99 lei
299.99 lei
TRANSPORT GRATUIT
pentru comenzi mai mari de 100 de lei
PLATA IN RATE FARA DOBANDA
pana la 12 rate

  • 11 comentarii
  • Fara foto
  • Gem DeDude

    Gem DeDude (Chef de cuisine) , 05 septembrie 2012

    Mie asta cu "sa-ti mananci toate legumele" imi suna a indemn luat din filmele americane. :P Eu nu am auzit NICIODATA chestia asta in copilarie, nici la mine acasa si nici in alte case, de nicaieri. Si nici nu am cunoscut pe atunci parinti care sa se planga de copii ca nu-si mananca legumele si nici copii care sa nu le manance. Iar cand am inceput sa vad chestia asta prin desene si filme ma intrebam mereu de ce or face copiii aia asa. Si acum ma intreb, cand mananc broccoli, care o fi problema lor cu broccoli. :) Eu cred ca asta este o atitudine copiata de la TV, mai ales in cazul copiilor romani. Nici n-au vazut sau gustat in viata lor broccoli, si nici nu vor sa auda de el. Poate a fost norocul meu ca am crescut la tara, unde astfel de influente au patruns foarte tarziu, si am o mama gospodina, care mereu a gatit gustos si aspectuos. :)

  • constanta proca

    constanta proca (Chef de cuisine) , 02 mai 2010

    Articolul este foarte instructiv.

  • constanta proca

    constanta proca (Chef de cuisine) , 27 martie 2010

    Am cumparat recent un Steamer(aparat pentru pregatirea legumelor la aburi),am pregatit si piept de pui,e nemaipomenit ...

  • constanta proca

    constanta proca (Chef de cuisine) , 06 iulie 2009

    Ciupercile la gratar sunt super bune.

  • dicarmencitta1957

    dicarmencitta1957 (Chef de cuisine) , 24 iunie 2009

    Un comentariu pe cinste,felicitari.Legumele care nu ar trebui sa lipseasca de la masa noastra,fie fierte,fie in starea lor cruda. Cele crude sunt mai bune pentru ca isi pastreaza vitaminele,iar cele pe care nu le putem manca crude eu le fierb al dente, pentru ca asa imi plac mai mult,sa le rontai.

  • burdulea maria elena

    burdulea maria elena (Chef de cuisine) , 13 iunie 2009

    In copilarie nu prea consumam legumele, desi erau din gradina proprie a parintilor si erau crescute cu multa grija, netratate.

  • constanta proca

    constanta proca (Chef de cuisine) , 12 iunie 2009

    Imi plac foarte mult legumele,fierte sau la gratar(frigarui cu tot felul de legume).

  • zana b.

    zana b. (Chef de cuisine) , 11 iunie 2009

    Toate legumele verzi trebuiesc fierte fara capac ptr. a-si pastra prospetimea si culoarea intensa.

  • valentina ionita

    valentina ionita (Chef de cuisine) , 21 aprilie 2009

    Minunate sfaturi ! Imi plac legumele fierte la aburi,la cuptor gratinate sau chiar crude. Legumele si zarzavaturile inseamna sanatate si viata.

  • Fara foto

    Mihaela76 (Chef de cuisine) , 22 iulie 2008

    Consider ca legumele gatite la cuptor sunt mult mai gustoase decat prin fierbere sau prajire.

  • iuliana tarnoveanu

    iuliana tarnoveanu (Chef de cuisine) , 13 iunie 2008

    Legumele pot fi gatite in vase speciale, in proprii lor vapori, uneori fara apa, sare sau alte ingediente. Isi pastreaza in cea mai mare proportie continutul de vitamine, saruri minerale, gust si culoare. Exceptional pentru sanatatea noastra.